05 September, 2009

Neticheta în vremurile noastre - episodul 3

Notă: datorită unor schimbări la blogspot s-a stricat formatarea și nu am nici timp nici chef să o repar, oricum mă mut.

Mesageria instant: Acest episod enumeră câteva reguli de netichetă în conversațiile prin mesageria instant. Chiar dacă folosesc termeni din Yahoo Messenger (pentru că asta cunosc și asta se folosește în România), majoritatea regulilor ar trebui să se aplice și la servicii similare (Google Talk, Skype, MSN...). 1. Nu folosi mesageria instant dacă este mai potrivit un e-mail Ține cont de faptul că mesageria instant cere atenția mea acum. Chiar dacă aparent sunt conectat și activ, asta nu înseamnă că nu fac altceva (lucrez pe calculator, e-mail, IRC...). Mesajul tău pretinde ca eu să întrerup ceea ce fac doar ca să-ți răspund. Dacă mesajul tău nu necesită un răspuns urgent, sau chiar de loc, mai bine trimite-l pe e-mail, chiar dacă sunt numai câteva cuvinte. Ok, ce am scris mai sus poate sună prea dur, dar sunt pățit. Deoarece cunoști persoana cu care vorbești (o cunoști, nu?) probabil vei știi cum să te porți. Dacă totuși te plictisești și toate contactele tale sunt ocupate poți să intri pe IRC, sunt canale unde este tot timpul activitate. 2. Niciodată nu începe conversația cu Buzz! Dacă tocmai am ascultat muzică și volumul la boxe este la maxim? Buzz! este o funcție extrem de enervantă și ar trebui folosită cu mare grijă. În nici un caz în mod repetat! 3. Ține cont de stare Dacă sunt „Ocupat” („Busy”) sau similar mai gândește-te odată dacă nu e mai potrivit un e-mail. Chiar dacă suspectezi că sunt invizibil, probabil am un motiv pentru asta. Nu uita că starea invizibil se poate configura pentru fiecare contact în parte, poate nici nu vreau să vorbesc cu tine... 4. Încearcă să scrii corect, dar nu corecta greșelile de ortografie sau gramatică La fel ca și pe IRC, prin natura rapidă a conversațiilor inevitabil se vor face greșeli de ortografie sau gramatică. Nu-ți corecta propriile greșeli decât dacă nu se înțelege ce ai spus sau se poate interpreta greșit. Desigur, asta presupune că ai încercat să scrii corect de la început... Niciodată nu corecta greșelile interlocutorului, nici chiar dacă nu se înțelege sau poate fi interpretat greșit. Întreabă în schimb ce a vrut să spună. 5. Nu abuza de efectele speciale Programul meu (da, există mai multe programe de mesagerie instantă) nici măcar nu recunoaște efectele speciale, cum ar fi environment, audibles sau alte asemenea și nici nu le simt lipsa. Evită și folosirea fonturilor de diverse mărimi, forme sau culori. Dacă sunt enervante (sau pur și simplu ilizibile) eu le pot dezactiva și nu voi observa atunci când chiar vei avea nevoie să scoți ceva în evidență. Poți folosi smileys, în special ca să scoți în evidență tonul vocii sau limbajul trupului, dar nu exagera. Desigur, necesitatea acestora scade dacă eu te văd pe webcam. 6. Anunță când vrei să închei o conversație și așteaptă confirmarea Dacă nu e grabă foarte mare (și atunci de ce stai pe mess?) anunță din timp că vrei/trebuie să închei conversația și așteaptă confirmarea. Dacă eu tocmai am trimis un mesaj și tu te-ai deconectat eu n-am de unde să știu dacă l-ai citit sau nu. 7. Mesageria instant este volatilă Nu trimite informații care nu vrei să se piardă. Deși programul meu știe să înregistreze toate convorbirile și poți cere să-ți confirm de primire, consider că ăsta este unul din cazurile în care ar trebui să scrii un e-mail. În afară de asta nu poți știi dacă eu sunt cu adevărat activ. Dacă eu am fost deconectat de la internet (din motive tehnice de exemplu) serverul nu va sesiza asta imediat și e posibil ca mesajul tău să se piardă de tot. 8. Atenție la diacritice Deși există soluții tehnice pentru a suporta caracterele speciale pentru limba română se pare că programul oficial de la Yahoo introduce probleme suplimentare. În general folosesc și recomand folosirea diacriticelor, dar în cazul acesta cred că e mai bine să întrebi dacă/cum se văd la interlocutor înainte să le folosești în conversație. Dacă le folosesc eu și la tine se văd prost sau apar chestii ciudate în loc spune-mi. În cel mai rău caz voi încerca să te conving să folosești alt program care nu are probleme, dar dacă nu reușesc voi renunța la ele (pe moment). Dacă ai citit până aici (inclusiv Episodul 1 și Episodul 2) probabil îți închipui că sunt un tip tare ursuz și te întrebi cine ar vrea să comunice cu mine :) Am să răspund cu un citat din RFC 1855:
A good rule of thumb: Be conservative in what you send and liberal in what you receive.
Tot ce am scris până aici sunt reguli de care în primul rând eu încerc să mă țin, și sper că și reușesc. Atunci când poate te-am atenționat în legătură cu una dintre ele am făcut-o pentru că vreau să comunic în continuare cu tine. Crede-mă, am metodele tehnice prin care aș putea să te ignor complet, pe e-mail, IRC sau messenger. Dacă crezi că respectarea lor împiedică comunicarea putem face un test: le încalc pe TOATE în TOATE conversațiile cu tine. Cât crezi că ai să reziști? :)

2 comments:

  1. myshu_shukaru_99_NOT03 October, 2009 13:32

    Faina serie. E interesant cat de bine reflecta neticheta (sau nerespectarea ei) persoana in viata de zi cu zi.

    ReplyDelete